אלימות במשפחה ומה אפשר לעשות בנידון

אנשים רבים ברחבי העולם חיים כיום בבית קלפים פסיכולוגי ורגשי. הם חיים במה שאנשי מקצוע רבים מכנים מערכות יחסים רעילות, שיכולות לכלול אלימות במשפחה.

אלימות במשפחה היא אחד הנושאים הנפוצים וההרסניים ביותר כיום, המשפיעים על נשים וילדים מכל תחומי החיים. חשוב לקורבנות לדעת שיש משאבים זמינים שיעזרו להם להיחלץ ממצבם הלא בריא והמסוכן.

אלימות במשפחה היא נושא חמור ומורכב שיש לטפל בו. 

זה גם משהו שאנשים רבים אולי לא מכירים את הסימנים שלו. חשוב ללמוד את סימני האזהרה הללו מכיוון שעל ידי כך נוכל גם לעזור למנוע את התרחשותו וגם לקבל את התמיכה הנכונה בעת הצורך.

אלימות במשפחה היא דפוס ההתנהגויות בו משתמש אדם אחד במערכת יחסים כדי להשיג ולשמור על כוח ושליטה על אדם אחר. אלימות במשפחה יכולה להיות פשוטה כמו התעללות מילולית או חמורה כמו התעללות פיזית.

אלימות במשפחה היא בעיה חמורה איתה מתמודדים אנשים רבים כיום. חשוב להבין מהי אלימות במשפחה וכיצד היא משפיעה על מי שחווה אותה. אחת הדרכים לסייע לסובלים מאלימות במשפחה היא להעניק להם שירותים לנפגעים, הכוללים סיוע משפטי, ייעוץ, התערבות במשבר וסיוע בדיור חירום למקלטים לסובלים מאלימות במשפחה.

אנחנו צריכים לקבל מושג טוב על מה שקורה לנשים האלה אם אנחנו הולכים להיות מסוגלים לעשות משהו בנידון.

אלימות במשפחה גורמת לנזק פיזי, טראומה רגשית ואפילו מוות לקורבנות החיים עם מתעללים.

הנתונים המדאיגים על אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא נושא רציני שמשפיע על אחת מכל שלוש נשים בישראל במהלך חייה, על פי הקואליציה הלאומית נגד אלימות במשפחה (NCADV).

אלימות במשפחה יכולה ללבוש צורות רבות, אך היא כרוכה בדרך כלל באלימות או התעללות אחרת מצד אחד מבני הזוג כלפי אחר במערכת יחסים אינטימית. ה-NCADV מגדיר אלימות של בני זוג אינטימיים כ"גרימת נזק פיזי או גרימת פחד מפגיעה פיזית, שימוש בהתעללות רגשית כדי לשלוט במישהו, פגיעה מכוונת בילדים של מישהו כאשר לבן הזוג יש אחריות הורית עליהם".

אלימות במשפחה יכולה לקרות לכל אחד, ללא הבדל גזע, מוצא אתני, נטייה מינית, זהות מגדרית ומעמד סוציו-אקונומי.

רוב האנשים מקשרים אלימות במשפחה עם התעללות פיזית, אבל התעללות רגשית יכולה גם להזיק לא פחות לרווחתו של הפרט. ההשפעות של התעללות רגשית אולי אינן פיזיות, אבל הן יכולות לגרום למישהו להרגיש חסר אונים או חסר ערך. זה יכול להוביל לצורות אחרות של התעללות…

למרות שקורבנות רבים אינם מדווחים על המתעללים שלהם, עדיין ישנן דרכים רבות לזהות אם מישהו עובר התעללות. דרך אחת היא לדאוג לשינויים במראהו או בהתנהגותו של הקורבן. זה יכול לכלול חבורות או שריטות על הידיים או הפנים שלהם, פציעות בלתי מוסברות, ירידה פתאומית במשקל או עלייה פתאומית, דיכאון, חרדה ופחד, אם להזכיר כמה. ישנם גם דברים מסוימים שקורבנות יכולים לעשות כדי לעזור לעצמם להישאר בטוחים בזמן שהם מנסים לעזוב את מערכת היחסים. עליהם לשמור מסמכים חשובים כמו עותקים של תעודות הזהות ותעודות הלידה שלהם בכל עת וכן לשנות את מספר הטלפון וכתובת האימייל שלהם כדי שהמתעלל לא יהיה מודע לנתונים אלו.

אלימות במשפחה היא בעיה הדורשת טיפול מיידי. 1 מכל 4 נשים ו-1 מכל 7 גברים היו קורבנות של אלימות במשפחה בשלב מסוים בחייהם. אלימות במשפחה יכולה לקרות לכל אחד, ללא הבדל גזע או מצב סוציו-אקונומי. לעתים קרובות זה מתחיל בעדינות עם קריאת שמות או הפחדה, אבל יכול להוביל להתנהגויות אלימות או שולטות יותר.

הסטטיסטיקה מראה שאנשים רבים אינם יודעים אילו משאבים עומדים לרשותם כאשר הם נמצאים במערכת יחסים פוגענית. קשה להם לברוח מהמעגל כי הם לא מבינים אילו משאבים זמינים והיכן קיימים משאבים אלו. אנשים רבים גם לא רוצים לבקש עזרה כי זה מביש עבורם; הם חושבים שיש משהו לא בסדר איתם בגלל התעללות על ידי מישהו שהם אוהבים.

הצעד הראשון למניעת אלימות במשפחה הוא להכיר את גורמי הסיכון להתעללות מסוג זה. כדי למנוע את זה, עלינו לזהות תחילה את מי שנמצאים בסיכון גבוה יותר להפוך לקורבנות ולאחר מכן לפתח התערבויות שיתנו מענה לאוכלוסיות בסיכון גבוה אלו.

דילוג לתוכן