מונחים שכדאי להכיר מתחום הפיננסים והבנקאות

עולם הפיננסים והבנקאות מלא במונחים שעשויים להיראות מאיימים ולא מובנים למי שלא מכיר את הענף. הבנת המונחים הללו חיונית לקבלת החלטות פיננסיות מושכלות ולניווט בעולם המורכב של בנקאות והשקעות. במאמר זה, נחקור את המשמעויות של מונחי המימון והבנקאות המובילים שכולם צריכים לדעת.

BDI

BDI מציינים את ראשי התיבות של "ביזנס דאטה ישראל". מדובר על חברה המספקת לבנקים, לחברות האשראי ולגופים מלווים את כל המידע הפיננסי הרלוונטי לגבי לקוחות פוטנציאליים שרוצים להגדיל את מסגרת האשראי הנוכחית שלהם או שרוצים לקבל אישורים להלוואות. כאשר מתקבל המידע, הגוף הפיננסי יכול להחליט האם לתת את ההלוואה ללקוח או לא. המידע הפיננסי כולל נתונים כמו, דירוג אשראי, חיווי אשראי ודוח ריכוז נתונים. כך לדוגמה, אם יש לכם דירוג אשראי שלילי, סביר להניח שלא תאושר לכם הלוואה שרציתם לקבל מגוף פיננסי. חשוב לציין, שכיום יש חברות המציעות שירות הנקרא ניקוי BDI שלילי. זהו שירות שיעזור לכם לתקן את ה-BDI. הוא כולל איסוף נתונים מגופים בהם יש רישום שלילי, הסדרת החובות ומילוי בקשה ללשכת האשראי לבטל את ה-BDI השלילי. מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע שיש להם ידע וניסיון בתחום הפיננסים. 

נכסים

נכסים מתייחסים לכל דבר בעל ערך בבעלות אדם, עסק או ארגון. הם יכולים להיות מוחשיים, כגון נדל"ן, ציוד ומלאי, או בלתי מוחשיים, כמו פטנטים, סימנים מסחריים וקניין רוחני. במימון אישי, נכסים עשויים לכלול חשבונות חיסכון, השקעות ורכוש.

התחייבויות

התחייבויות מייצגות את החובות וההתחייבויות הפיננסיות של אדם או ישות. זה כולל הלוואות, משכנתאות, יתרות כרטיסי אשראי וכל סכומים אחרים המגיעים לנושים. הבנת ההתחייבויות חיונית בהערכת הבריאות הפיננסית של ישות ויכולתה להחזיר חובות.

גובה הריבית

שיעור הריבית הוא האחוז שגובה מלווה (כגון בנק) עבור הלוואות כסף או התשואה שהושגה על השקעות. הוא ממלא תפקיד משמעותי בקביעת עלות ההלוואה והתשואה הפוטנציאלית על חיסכון והשקעות.

דירוג אשראי

ציון אשראי הוא ייצוג מספרי של כושר האשראי של אדם על סמך היסטוריית האשראי שלו.
מלווים משתמשים בדירוג אשראי כדי להעריך את הסיכון בהלוואות כספים ללווים. ציון אשראי גבוה יותר מראה על לווה אמין יותר, מה שמקל על הבטחת הלוואות בתנאים נוחים.

דיבידנד

דיבידנדים הם תשלומים שחברות משלמות לבעלי המניות שלהן כחלוקה של רווחים. חברות ציבוריות לרוב משלמות דיבידנדים באופן קבוע, ומספקות למשקיעים חלק מרווחי החברה.

קרנות נאמנות

כלי השקעה המאגדים כסף ממספר משקיעים להשקעה בתיק מגוון של מניות, אג"ח או ניירות ערך אחרים. הם מנוהלים על ידי מנהלי קרנות מקצועיים ומציעים למשקיעים בודדים גישה לתיק השקעות מגוון.

בטחונות

בטחונות הם נכסים המשועבדים על ידי הגוף המלווה ללווה כערובה להחזרת הלוואה. במקרה שהלווה לא יעמוד בהלוואה, הגוף המלווה יכול לעקל את הביטחונות כדי לגבות את החוב.

אינפלציה

אינפלציה היא הקצב שבו רמת המחירים הכללית של סחורות ושירותים עולה לאורך זמן.
בנקים מרכזיים וממשלות עוקבים אחר האינפלציה כדי לשמור על כלכלות יציבות.

סיכום

היכרות עם מונחים פיננסיים היא חיונית לקבלת החלטות פיננסיות נכונות, ניהול כספים אישיים ביעילות ועיסוק בביטחון בהשקעות. המונחים המוזכרים במאמר זה משמשים בסיס איתן לבניית אוריינות פיננסית והבנת המורכבות של העולם הפיננסי.

דילוג לתוכן