מה לעשות אם נקלעתם לתקרית אלימה

איילון אוריאל

המציאות היא אף פעם לא תמונה בשחור ולבן. העולם בו אנחנו חיים הוא מורכב וכזה שדורש מאיתנו להפעיל שיקול דעת, לנוכח אירועים מורכבים, העולים על סדר היום, בכל פעם מחדש. אם נקלעתם לתקרית אלימה, מכל סוג שהוא, אל תישארו אדישים. יש לכם את הזכות, בתור אזרחים במדינה דמוקרטית, לשטוח את הטענות שלכם מול מערכת המשפט ולזכות להגנה של המערכת. במאמר הבא נדבר על מה אפשר לעשות אם הואשמתם בתור מי שנהגו באלימות או במידה וחלילה, נפגעתם על ידי אדם אחר. נדבר על האופן בו מתנהל משפט פלילי ועל הדברים שצריך לדעת בנושא.

מה מוגדר בחוק בתור 'אלימות'

ניקח מקרה שכיח וכזה שלא דורש התערבות של בית המשפט, תופעה ידועה היא של אחים המתגוששים בשנות ילדותם האחד בשני. יש מי שרואים בהתגוששות הזו מקור לשעשוע ויש מקרים בהם הילדים מבקשים מההורים להתערב בוויכוח. במקרים הללו, אלא אם אנחנו מדברים על מקרים חריגים של אלימות במשפחה, בדרך כלל לא ידרשו מבית המשפט להתערב. בעיקר, משום שמדובר על אירוע בו שני הצדדים נהנים מההגנה של ההורים הבוחרים להציב את הגבול במידת הצורך. מתי בכל זאת אירוע ייחשב אלים? כאשר שני אנשים מבוגרים נכנסים לתקרית בה יש הפעלה של כוח פיזי, של אחד הצדדים על השני או במידה והאלימות הייתה מילולית והובילה את הנפגע לפעול בניגוד לרצונו. למשל, סחיטה באיומים של עובדת בנק, נחשבת לפעולה אלימה. במקרים הללו, הנפגע יכול לפנות לרשויות בשביל לפתוח בתהליך של משפט פלילי כנגד הפוגע.

מה ההגדרה של החוק הפלילי ואיפה עובר הגבול

משפט פלילי הוא תוצר של התנהגות פלילית, כלומר, עבירה על החוק של אזרח זה או אחר. חשוב להבין את הפער בין התנהלות המובילה להתדינות בבית משפט, למשל במקרה של גירושין, כאשר בני הזוג הולכים לבית המשפט בשביל להסדיר הסכמים בניהם, אבל לא משום שאחד מהשנים עבר על החוק. לעומת זאת, הדין הפלילי נדרש כאשר אזרח אחד פגע באזרח אחר, אבל משום שהוא עבר על החוק, במידה מסוימת הוא גם פגע באזרחי המדינה כולה, משום שעבר על החוק. אז ההגדרה של ההליך המשפטי יהיה של משפט פלילי.

איך נדע האם נכחנו בתקרית אלימה ומה עושים מאותו הרגע

כאמור, תקרית אלימה יכולה להתבטא בדרכים שונות. זה יכול להיות אירוע שהתפתח בכביש, ביציאה ממועדון, בבריכה או בבית הספר בלי כוונה של הצדדים המעורבים לכך שזה מה שיתרחש בסופו של דבר, תקרית אלימה יכולה להיות מכוונת מראש, למשל, במקרה של שוד או סחיטה באיומים. בכל מקרה, אם אתם מוצאים את עצמכם נקלעים לאירוע עליו לא הייתה לכם שליטה, תמיד כדאי לפנות לקבל סיוע מעורכת דין מנוסה המתמחה בדין הפלילי.

איך נראה התהליך המקצועי

בשלב הראשון, עורכת הדין תלמד מכם את פרטי המקרה. החוק הוא יבש אבל המציאות היא תמיד תוצר של פרשנות. ביחד, ננסה לבנות תיק ולהבין מה הטיעון שלנו, שלכם ושל עורכת הדין המייצגת אתכם, מול בית המשפט. הליווי כולל בחינה של החוק וירידה לפרטים, על מנת שהזכויות שלכם יישמרו לאורך כל הדרך. זה נכון, אף אחד לא מרגיש בנוח להופיע על ספסל הנאשמים או להצביע על האיש שפגע בו, אבל עליכם לזכור, אתם אזרחים שווי זכויות במדינה דמורטית, המערכת כאן כדי לשרת אתכם ולשמור עליכם. זה גם התפקיד של עורכת הדין. להגן עליכם ולעזור לכם בכל.

דילוג לתוכן