מהי צוואה הדדית וכיצד מתבצע ביטול צוואה הדדית? 

 צוואה הדדית היא מסמך משפטי המאפשר לבני זוג להסדיר את חלוקת רכושם לאחר המוות. בצוואה כזו קובעים בני הזוג כי כל אחד מהם יהיה היורש של משנהו, כך שכל הרכוש יעבור לידי הבן/בת הזוג השורד עם פטירת הראשון מביניהם. לאחר פטירת בן/בת הזוג השנייה, הרכוש יחולק בין היורשים על פי צוואה נפרדת או על פי חוק הירושה.

ביטול צוואה הדדית יכול להיעשות במספר דרכים:

1. פטירה של אחד מבני הזוג: במקרה כזה, הצוואה ההדדית מבוטלת אוטומטית, והבן/בת הזוג השורד יכול לערוך צוואה חדשה לפי רצונו.

2. הודעה בכתב על ביטול הצוואה: כל עוד שני בני הזוג בחיים, כל אחד מהם יכול לבטל את הצוואה ההדדית על ידי מתן הודעה בכתב לצד השני על רצונו לבטל אותה.

3. עריכת צוואה חדשה: במידה ובן/בת הזוג מתכוון לערוך צוואה חדשה, הרי שבאופן אוטומטי הצוואה ההדדית הקודמת מבוטלת.

4. גירושין: במקרה של גירושין, ביטול צוואה הדדית  מתבצע באופן אוטומטי, מאחר והיא מבוססת על מצב משפחתי של נישואין קיימים.

5. פסילת דין: במקרים קיצוניים שבהם בית המשפט פוסל את תוקפה של הצוואה ההדדית, למשל בשל ליקויים חמורים בכשירות המנטלית או בשל לחץ או הטעיה, יבוטל תוקפה.

חשוב לציין, שאם קיימת מחלוקת בין בני הזוג באשר לתוקפו של ביטול הצוואה ההדדית, ההכרעה תידרש להיעשות בבית המשפט לענייני ירושה. במקרים של ספק, מומלץ להיוועץ בעורך דין מתחום דיני משפחה וירושה.

סיכום

לסיכום, הביטול המוחלט של צוואה הדדית מחייב זהירות ובדרך כלל צעד כזה צריך להיעשות במקביל לניסוח והכנת צוואות חדשות ומעודכנות על ידי שני בני הזוג. זהו תהליך המצריך הכוונה משפטית מקצועית על מנת למנוע חוסר סדרים עתידיים במקרה של פטירה.

מומלץ תמיד להיוועץ בעורכי דין מנוסים בתחום דיני ירושות עוד בשלב הכנת הצוואה ההדדית, כדי למנוע ככל הניתן מצבים מורכבים של ביטול עתידי. יש לנסח את הצוואה בצורה ברורה, המתייחסת לאפשרות הביטול ותנאיו.

 

דילוג לתוכן