טיפול בנפגעות תקיפה מינית

פגיעה מינית טומנת בחובה התמודדות מורכבת וקושי נפשי עצום, תחושת בושה, אשמה וחוסר שליטה, אובדן אמון ולעתים גם פגיעה בדימוי העצמי ושנאה עצמית. 

נערות ונשים שחוו פגיעה מינית אינן חובות בהכרח תהליך זהה, ועל כן גם הליכי טיפול בנפגעות תקיפה מינית אינו יכול להתבסס על פרוטוקול טיפול אחיד, כי אם להביא בחשבון התמודדות שונה שנובעת מרכיבים אישיותיים, כמו גם גיל, סיטואציה ואופי התקיפה, מערך תמיכה אישי ומשפחתי, המועד שעבר בין התקיפה בפועל למועד הגילוי והפניה לעזרה ואלמנטים אחרים.

בהנגשה של טיפול בנפגעות תמיכה מינית יש להביא בחשבון מספר ערוצי סיוע נדרשים:

סיוע רפואי

כאשר חשיפת האירוע מגיעה בקירוב למועד התקיפה, חשוב להעניק לנפגעת סיוע רפואי שיכלול הן בדיקות רפואיות וקבלת טיפול רפואי בהתאם לפגיעה הפיזית, והן תיעוד של הממצאים הרפואיים באופן רחב ומדויק לצרכי הוכחת התקיפה והאירוע בהמשך. כחלק ממערך הסיוע חשוב לעמוד לצד הנפגעת בהליכים הרפואיים, לסייע עבורה בתיווך האירוע אל מול הצוות הרפואי, להציב את זכויותיה בחוק (נוכחות מלווה במעמד הבדיקה, ביצוע בדיקות על ידי רופאה) ולהעניק לה מעטפת תמיכה רגשית שהיא חלק בלתי נפרד מהליך טיפול בנפגעות תקיפה מינית.

הגשת תלונה ומעמד החקירה

הגשת תלונה במשטרה היא תחילתו של הליך שמטרתו היא עצירת התוקף, הן למטרת ענישה והן במטרה למנוע ממנו את המשך מעשיו. נפגעות תקיפה מינית לא אחת בוחרות בקשר של שתיקה והסתרה ומוותרות על הצדק המגיע להן, מחשש שיזכו לחוסר אמון מצד רשויות החוק, וכחלק מתחושת אשמה הנוגעת לתחושת אחריות של הנפגעת בנוגע לאירוע. ליווי מטעם גורם מקצועי ומנוסה, המשלב בין היכרות עם רשויות החוק והליכי החקירה הצפויים לצורך הריגשי וההגנה על הנפגעת, יסייעו בהתנהלות החקירה ברגישות, תוך מתן רשת ביטחון למתלוננת, ותחושה של חתירה לגילוי האמת.

סיוע משפטי

נפגעת תקיפה מינית מצויה במעמד חוקי הקרוי קורבן עבירה, מעמד המעניק זכויות ודרך התקשרות עם מערכות המשטרה, הפרקליטות והמשפט. סיוע משפטי לנפגעות תקיפה מינית נועד להבטיח את מיצוי הליכי החקירה, עדכון קורבן העבירה בהליכים ובקבלת ההחלטות הנוגעות לתוקף (החלטה על שחרור בערבות, הגשה או אי הגשה של כתב אישום, חתירה לעסקת טיעון) והכלים להשמיע את קולה ולהשפיע על ההליכים האמורים.

תמיכה רגשית

טיפול בנפגעות פגיעה מינית מחייב מתן מקום להתמודדות הרגשית ולתחושות המטופלת, כאשר טיפולים כאלה ניתנים במספר מסגרות והליכים, בניהם: טיפול פסיכולוגי אישי פרטני, טיפול קבוצתי ושילוב בקבוצות תמיכה, טיפול משפחתי להתמודדות התא המשפחתי כולו עם האירוע, העמדת קו סיוע חירום למתן מענה בכל רגע נתון לקשיים והתמודדויות של נפגעות תקיפה מינית.

חשוב לדעת:

נפגעות תקיפה מינית בישראל זכאיות למערך סיוע מקיף ונרחב, לצורך טיפול, שיקום והתנהלות סביב האירוע, בין אם בחרו להגיש תלונה רשמית ולהאשים את התוקף במטרה למיצוי דין, ובין אם בחרו בהתמודדות אישית ופרטית ללא חשיפת האירוע.

מטרת הסיוע הוא להנגיש את כלל השירותים המצוינים ואחרים, ללא התניה וללא שיפוטיות, ולאפשר לכל נפגעת תקיפה מינית לקבל את המיכה הנדרשת לה ולהשתקם בהדרגה מן האירוע.

פניה לעמותת מסלן מתקבלת בדיסקרטיות מלאה ומטופלת ברגישות, על ידי צוות תומכים, מדריכים ובעלי מקצוע מנוסים.

דילוג לתוכן