איתור תשתיות בתהליך הבנייה

איתור תשתיות בתהליך הבנייה

תפקידה של תשתית תת קרקעית בתהליך הבנייה.

מכיוון שתשתית תת קרקעית אינה נראית לעין, איתורן לפני תחילת פרויקט בנייה הוא צעד מכריע במניעת עיכובים וחשוב מכך, בטיחות הציבור.

המרכיבים העיקריים של תשתיות תת קרקעיות הם צינורות מים וביוב, קווי חשמל וצנרת גז. מיקומן של תשתיות אלו עשוי להשתנות מאוד בהתאם לסוג פרויקט הפיתוח.

השימוש בטכניקות גיאופיזיות כגון מכ"ם חודר קרקע (GPR) הוכח כאחת הדרכים היעילות ביותר לאיתור תשתיות אלו.

התשתית התת קרקעית לא תמיד מוסתרת ולפעמים קשה מאוד למצוא אותן.

קיים סיכון גבוה לכך שתשתיות תת קרקעיות לא יאותרו ולא יימצאו במהלך תהליך הבנייה. הדבר עלול להוביל לנזקים בלתי צפויים ולעלויות נוספות שייגרמו לקבלן. לכן, חשוב לאתר אותם לפני כל עבודת חפירה.

איתור מתקנים וסוגי תשתיות תת קרקעיות

איתור מתקנים תת קרקעיים כגון ביוב, צנרת וצינורות חשמל היא משימה קשה, במיוחד כאשר אין אינדיקציה משטחית על מיקומו של המתקן התת קרקעי.

טכניקה אחת לאיתור מתקנים תת קרקעיים כגון איתור תשתיות ביוב תת קרקעיות היא איתור בורות ביוב וחפירה ובדיקתם במרווחים עד לגילוי מיקומו הסביר של מתקן תת קרקעי.

תשתית תת קרקעית, צינורות שירות, איתור תת קרקעי באמצעות GIS

אחד מפרויקטי התשתית המאתגרים ביותר הוא המשימה של איתור ומיפוי של אותם שירותים קבורים מתחת לרחובות העיר. בדרך כלל, זהו תהליך שלוקח זמן הדורש צוות מומחים למיפוי ידני של מערכות אלו. במקרים רבים, אפילו מומחים מתקשים לקבוע היכן הם שוכבים.

שיטות מבוססות GIS פותחו במהלך השנים האחרונות כדי לסייע בזיהוי תכונות תת-קרקעיות אלו ולפשט את תהליך המיפוי. ניתן להשתמש בשיטות אלו הן עבור פרויקטי בנייה חדשים והן עבור סביבות עירוניות קיימות בהן מפות ישנות אינן זמינות או אינן מדויקות עוד.

השימוש בטכניקות גיאופיזיות לאיתור נכסים תת-קרקעיים נמצא בשימוש כבר יותר ממאה שנה. טכניקות אלו משמשות לאיתור צינורות, ביוב, קווי חשמל, קווי גז, קווי מים ותשתיות שירות אחרות.

טכניקות גיאופיזיות הן הדרך הנפוצה ביותר לאתר נכסים אלו. טכניקות גיאופיזיות כוללות מכ"ם חודר קרקע ברזולוציה גבוהה (GPR) שיכול לזהות כלי עזר תת קרקעיים בעומקים של עד 30 רגל מתחת לגובה ללא צורך בחפירות או חפירות. ישנם גם חיישני שדה מגנטי המודדים שינויים בעמידות הקרקע עקב צינורות מתכת קבורים וכבלים. טכניקת GPR היא ללא ספק הטכניקה הנפוצה ביותר בשימוש באזורים עירוניים מכיוון שהיא מסוגלת למצוא תשתית שירות בעומקים רדודים.

דילוג לתוכן