אור כחול – השפעות שליליות ודרכי התמודדות


בעידן הדיגיטלי נוכחי כאשר אנחנו מוקפים ממסכים ומוצרי אלקטרוניקה מכל עבר, אנחנו חשופים באופן משמעותי לנזקים שעשויים להיגרם כתוצאה מאור כחול. לאור כחול גל קצר אך עם זאת – גלי אנרגיה עוצמתיים. לא תמיד קל לבודד את האור בצבע זה אבל דרך פריזמה אפשר לראות את הגוון הייחודי של האור.
אור כחול מגיע ממקורות שונים טבעיים ומלאכותיים – אור השמש אך גם נפלט ממכשירים שונים ובעיקר ממסכי מחשב, טלוויזיה, טלפונים סלולריים, טאבלטים וכן נורות פלורסנט ונורות ליבון ובעיקר תאורת LED כמו למשל טלוויזיות בעלות מסכי LED.

במובנים מסוימים, אור כחול אומנם יכול לסייע בתפקוד הקוגניטיבי ולהעלות את מצב הרוח אך מאידך, הוא בהחלט עשוי לפגוע באיכות השינה היות ואור זה יכול לדכא את הפרשת המלטונין ומכאן השפעה שלילית אז על השינה, היות והוא מגביר באופן משמעותי את מידת הערנות.


זהירות, אור כחול והשפעתו השלילית על העיניים


אור זה יכול גם להזיק לראייה ולעיניים. על אף שהקרנית והרשתית מגינות על העין הרי שכמות גבוהה של אור מלאכותי זה עשויה להסב נזק לעין לטווח הרחוק, על אחת כמה וכמה אם מאמצים את העיניים או יושבים קרוב מאוד למסכים – כך שנגרם מאמץ רב לעיניים שלא מצטיינות בחסימת האור הזה.
בעיה נוספת קשורה לכך שמשתמשים פחות ממצמצים כאשר הם מול מסך אלקטרוני.
למעשה, האור עובר דרך הקרנית והעדשה ומגיע לרשתית ועשוי להזקין בטרם עת את העיניים.
על פי מחקרים, חשיפה מתמשכת לאור כחול עשויה לפגוע בתאי הרשתית ובעיקר לגרום לאחת הבעיות המרכזיות בבריאות העין שהיא ניוון מולקולרי שנגרם כתוצאה מגיל ויכול להוביל לבעיות עיניים בשלב מוקדם יותר בחיים כמו קטרקט. כמו כן, חשיפה מתמשכת לאור מלאכותי זה עשויה לגרום למצב מטריד ולא נעים של יובש מוגבר, טשטוש בראייה וכאבי ראש.

איך ניתן להפחית השפעות של אור כחול?

קיימות דרכי התמודדות שונות לרבות משקפי אור כחול היכולות להגן על העיניים ולהפחית את ההשפעה השלילית.
חשוב לשנות את אורח החיים כך שתהיה הפחתה משמעותית בחשיפה למוצרים אלקטרוניים ומסכים כמו טאבלט או סמארטפון. כדאי לקחת הפסקות יזומות על מנת להפחית מהעומס על העיניים.
ישנו חוק 20-20-20 לפניו כל 20 דקות מסיטים את העיניים כדי להביט על חפץ שנמצא 20 סנטימטרים מכם למשך כ-20 שניות לפחות על מנת לרענן את הראייה.
בנוסף, רצוי לשבת במרחק מהמסך עצמו וכן לווסת את האור של המסך והבוהק כך שלא ייווצר עומס נוסף.

שינויים חיוניים מתזונה ועד מעקב אחר הראייה


שימו לב שאינכם בוהים במסכים אלא משתמשים בהם בצורה מדודה וכאשר חשים כאב או עייפות בעין, מפסיקים בכך. ניתן גם להשתמש בטיפות שונות על מנת להפחית גירוי, עייפות או יבש בעיניים ולנסות לתרגל תרגילים שונים להפחתת מאמץ.


ישנם גם מסנני מסך במיוחד עבור טאבלטים וטלפונים חכמים ומסכי מחשב אשר יכולים להפחית את כמות האור הנפלט מהמסכים וכן עדשות אנטי רפלקטיביות שמפחיתות את מידת הסנוור.
בנוסף, כדאי לצרוך רכיבים מזינים שיכולים לתרום לבריאות העין כמו למשל, תוספי תזונה המכילים וויטמינים מסוג A C E שחשובים לאיכות הראייה וכן לוטאין וליקופן.
חשוב מאוד להגיע לבדיקות שגרתיות אצל רופא עיניים ואצל אופטימטריסט על מנת לבחון אם חלה השפעה שלילית מזיקה על העין וכיצד אפשר להתנהל טוב יותר מול מסכים במהלך השגרה היומיומית בחיים ובעיקר אצל מי שעובד או שוהה פרקי זמן ארוכים מול מסכים.

דילוג לתוכן